1. Meiberg College

Het Meiberg College bestaat sinds eind 2003. De school is gehuisvest op het AMC-terrein in Amsterdam Zuidoost. Het Meiberg College doet er alles aan om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten. Wanneer een leerling met een toelaatbaarheidsverklaring naar ons onderwijs is verwezen, zoeken we binnen iHub onderwijs zo snel mogelijk naar een passend onderwijstraject.
Het Meiberg College biedt gespecialiseerd onderwijs op verschillende niveaus: havo en vwo in de onderbouw, en vmbo-t, havo en vwo in de bovenbouw. We zijn er voor leerlingen die gebaat zijn bij gespecialiseerde ondersteuning voortkomend vanuit uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Op de school werken medewerkers van zorginstantie Levvel en van iHub familiezorg. De leerlingen die aanvullende ondersteuning nodig hebben, kunnen deze ondersteuning krijgen onder schooltijd in de vorm van begeleiding of behandeling. Gezamenlijk stellen we een plan op om de leerling passende hulp en onderwijs te bieden.
Alle medewerkers van het Meiberg College zien het als hun taak om goed onderwijs aan te bieden. We gaan hierbij uit van de brede opdracht in het onderwijs, waarbij er aandacht is voor een goed didactisch aanbod, socialisatie en persoonsvorming. Niet alleen goede hulp en onderwijs zijn belangrijk; ook de omgeving moet recht doen aan wat de leerlingen nodig hebben. Dat is volgens ons een omgeving die gekenmerkt wordt door veiligheid, ontwikkeling, verantwoordelijkheid en plezier. In alle openheid en saamhorigheid willen wij met elkaar communiceren. Meiberg College werkt met kleine klassen van maximaal 15 leerlingen, waarin de leerlingen zich prettig kunnen voelen.
Voor jongeren met extra ondersteuningsbehoeften bieden we verschillende onderwijsarrangementen binnen onze school.
Missie & visie
Onze cluster-4 school biedt diplomagericht onderwijs in een veilige en uitdagende omgeving voor leerlingen met een specifieke onderwijs-ondersteuningsvraag. De leerling voelt zich zowel gezien als uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen, waarbij doorstroom naar het regulier VO of vervolgonderwijs het streven is.

School Wide Positive Behaviour Support - (SW)PBS
Op het Meiberg College werken we sinds 2022 met de methodiek van (SW)PBS: School Wide Positive Behaviour Support, vaak afgekort als PBS. PBS is een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin elke leerling goed kan leren en gedragsproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen. De school zoekt daarom nauwe samenwerking met ouders. Allereerst hebben we gezamenlijk geformuleerd welke waarden wij als school belangrijk vinden. Vervolgens hebben we als team benoemd welk gedrag past bij deze waarden en dit leren we de leerlingen actief aan. Leraren zorgen ervoor dat zij passend gedrag consequent positief benoemen. Hoewel de school en de leraren dit proces trekken, is de rol van de omgeving, ouders, jeugdzorg en gemeenten net zo belangrijk. Zodoende kan het positieve gedrag ook buiten de school groeien. Wetenschappelijk onderzoek in de Verenigde Staten en Noorwegen heeft aangetoond dat School Wide Positive Behaviour Support positieve effecten heeft op de leerprestaties en het welbevinden van leerlingen:
- Leerlingen voelen zich veiliger en worden minder vaak slachtoffer van fysiek of verbaal geweld;
- Leerlingen gedragen zich sociaal vaardiger;
- Leerlingen vertonen minder probleemgedrag (en worden minder vaak de klas uitgestuurd);
- Leerlingen laten betere schoolprestaties zien door effectievere leertijd;
- Leerlingen voelen zich meer betrokken bij het leerproces.
PBS heeft ook een positief effect op leraren. Zij gaan met meer plezier naar hun werk, zijn minder vaak ziek en zien het sneller als er iets aan de hand is met een leerling. Dat heeft als gevolg dat leerlingen minder snel de les uit worden gestuurd en dat leraren beter in staat zijn om zorg op maat aan te bieden. Ook de samenwerking met ouders en jeugdzorg verbetert door de toepassing van PBS.
Meer informatie?
- Lees het onderzoek van het NJI over SWPBS en de effectiviteit van deze interventie (2014).
- Scholen die werken volgens de principes van SWPBS zijn verenigd in een netwerk, kijk op de website van het SWPBS Netwerk voor meer informatie en een overzicht van de aangesloten scholen.
- Lees het artikel PBS in de wijk; eerste ervaring in Rotterdam in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek (juli 2018).
- Of bekijk deze video.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs van het Meiberg College is gebaseerd op de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof stemmen we zoveel mogelijk af op de mogelijkheden van de leerling.
We bieden het volgende onderwijs:
- Vmbo-t (alleen in de bovenbouw, dus vanaf het derde leerjaar)
- Havo (zowel onder- als bovenbouw)
- Vwo (zowel onder- als bovenbouw)
Naast de klassen volgens het leerstofjaarklassensysteem (iedere klas een eigen jaargroep), hebben we ook drie klassen die jaargroepoverstijgend zijn samengesteld: de A-klassen. In deze klassen zitten leerlingen uit verschillende leerjaren en met verschillende niveaus die een verkort rooster volgen. Meer hierover is te lezen in hoofdstuk 2.
1.2 De leerlingen
Onze leerlingen zijn, net als andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen door tegenslag in het reguliere onderwijs.
Het Meiberg College biedt extra aandacht aan basisvaardigheden, executieve functies en sociale vorming. We benoemen en stimuleren vooral de sterke en positieve kanten van de leerling, en zetten samen alles op alles om die mooie toekomst werkelijkheid te laten worden. Bij ons op school zitten rond de 200 leerlingen verdeeld over de onder- en bovenbouw.
De leerlingen komen uit Amsterdam en omstreken. Wij streven ernaar dat leerlingen in de bovenbouw zelfstandig naar school toe komen met het openbaar vervoer of de fiets. Een aantal leerlingen maakt gebruik van het leerlingenvervoer.
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Omgang met onze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam. Het leren van elkaar staat binnen onze school centraal. jaarlijks volgen we als schoolteam scholing om het didactische- en pedagogisch handelen te versterken, de PBS-methodiek is hier onderdeel van.
1.4 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. In de onderbouw worden de lessen vervangen door een collega.
In de bovenbouw hebben de leerlingen de keuze om zelf invulling te geven aan het vrijgekomen tussenuur, of om zelfstandig te werken op het Studieplein.
Bij langdurige ziekte en zwangerschapsverlof zoeken we een volwaardige vervanger. In het gespecialiseerd onderwijs stellen we extra eisen aan onze docenten. Ze moeten over zowel didactische als pedagogische kennis en vaardigheden beschikken. In deze krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om op korte termijn de juiste mensen te vinden. Soms is daarom een maatwerkoplossing nodig. Ervaring met het speciaal onderwijs, en kunnen omgaan met onze leerlingen en begrijpen wat elke leerling specifiek nodig heeft is voor ons daarbij één van de belangrijke voorwaarden.

1.5 De mentor
Elke klas heeft één of twee mentoren, die verantwoordelijk zijn voor de mentorlessen, oudercontacten en leerling-gesprekken. De mentor is ook verantwoordelijk voor het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling. In dit plan staan de doelen die we met de leerling willen bereiken.
Naast lessen van de mentor hebben de leerlingen les van verschillende vakdocenten, meestal in verschillende lokalen. We streven ernaar om aan iedere klas twee mentoren te koppelen. In de eerste klas zorgen we voor een dubbele bemensing; hier is altijd een mentor en vakdocent aanwezig of twee mentoren. De eerste klas wisselt ook nog niet van lokaal, behalve voor de praktijkvakken.
Heeft u vragen met betrekking tot uw kind? Neem dan als eerste contact op met de mentor van uw kind. Voor vragen over de schoolorganisatie, kunt u terecht bij de desbetreffende adjunct-directeur.
1.6 Studieplein
Links naast de ingang, tegenover de docentenkamer, bevindt zich het Studieplein. Leerlingen kunnen hier in tussenuren of bij lesuitval zelfstandig werken. Op het Studieplein zijn computers, literatuur en tijdschriften beschikbaar. Er is altijd een pedagogisch begeleider aanwezig, die ook de uitleen van de boeken verzorgt.
1.7 Pitstop
De Pitstop is een time-out voorziening. Leerlingen kunnen hiernaartoe worden gestuurd als het even niet lukt in de klas. Ook kunnen leerlingen ervoor kiezen om zelf even naar de Pitstop te gaan om weer rustig te worden. Uitgangspunt is dat de leerling kortdurend in de Pitstop (zoals de naam al zegt) verblijft. Terugkeer naar de les en de klas is steeds het streven.
Van zowel het verblijf op het Studieplein als in de Pitstop worden data bijgehouden, die we gebruiken voor verbetering van het schoolklimaat, interventies, regels en voor aanpassing van de pedagogische benadering.
1.8 Schoolreizen en kamp
In de eerste klas gaan de leerlingen op kamp. Dit gaat om een meerdaags kamp in Nederland. Het kamp vindt plaats in de eerste helft van het schooljaar. In de eindexamenklas wordt een eindexamenreis georganiseerd. In de overige jaren worden excursies en eendaagse schoolreisjes georganiseerd. Aan alle excursies, kampen en schoolreisjes zijn geen kosten verbonden. We gaan ervanuit dat alle leerlingen meegaan op de excursies, schoolreisjes en kampen; deze activiteiten maken onderdeel uit van ons onderwijsaanbod. Vanzelfsprekend kunnen er uitzonderingssituaties bestaan, waardoor het niet mogelijk is om deel te nemen. We gaan ervanuit dat dit wordt besproken met de mentor van uw kind.
1.9 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Komend schooljaar richten wij ons op:
In 2025-2026 werken we door middel van werkgroepen, waarin de verschillende bouwen en het ondersteuningsteam zijn vertegenwoordigd, aan onder meer schoolaanwezigheid, het versterken van taalonderwijs, rekenen en wiskunde, een doorgaande leerlijn voor burgerschap, PBS en de vakoverstijgende kerndoelen. Ook continueren we onze samenwerking met de reguliere VO-scholen Hyperion en het Spinoza Lyceum. En besteden we meer aandacht aan de executieve vaardigheden.
Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal
In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:
- De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
- Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
- Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogene klassen.
Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit iHub onderwijs én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.