7. Als er iets mis gaat
7.1 Klachten
Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs. Stap 1: Gesprek met medewerker
Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken. Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders
Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hieronder in de schoolgids. Stap 3: Gesprek met schooldirecteur
Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen. Stap 4: Gesprek met regiodirecteur
Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nl.
Vermeld a.u.b. in uw klacht: * over welke school de klacht gaat * de periode van de klacht * over wie de klacht gaat * de inhoud van de klacht * wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen
De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen. Klachtenregeling
Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiƫle klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur) info@gcbo.nl
Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.
7.2 Vertrouwenspersoon
Zijn er vertrouwelijke zaken waar u of uw kind met iemand over wil praten? Zowel leerlingen als ouder(s) en/of opvoeder(s) kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht voor advies en feedback. Zij kan u ook ondersteunen bij het opstellen, verwoorden en indienen van een klacht.
De vertrouwenspersoon is:
Esther Suvrijn e.suvrijn@altra.nl
7.3 Vertrouwensinspecteur
Ouder(s)/ opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- psychisch en fysiek geweld;
- discriminatie en radicalisering.
De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).
7.4 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
De veiligheid van onze leerlingen staat altijd voorop. Ieder kind heeft het recht zich veilig te voelen op school, maar ook thuis. iHub heeft een meldcode vastgesteld voor het omgaan met signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling. In deze meldcode staan duidelijke afspraken over wie wat moet doen. Bij vermoeden van huiselijk geweld en kindermishandeling gaan we altijd eerst in gesprek met de ouder(s) en/of opvoeder(s), zodat we samen kunnen bekijken wat voor signalen er zijn, welke betekenis ze kunnen hebben en welke vervolgstappen er eventueel nodig zijn.