4. Resultaten

Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van onze leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen we ons altijd de volgende vragen:

  • Zijn we op de juiste manier bezig?
  • Wat kan er anders?
  • Wat kan beter?
  • Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?

4.1 Tevredenheid

Hoofddorp College neemt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.

De uitkomsten van vorig schooljaar laten zien dat leerlingen: zich veilig voelen op school, zich ondersteund voelen door mentor en docent en zich goed voelen in de klas in omgang met klasgenoten. Het voorkomen van pesten, het zorgen voor meer uitdaging in de lessen en het samenwerken in de les, zijn aandachtspunten. Daar werken we hard aan.

4.2 Certificering

iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en kunnen ze met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet gaan.

En daar zijn we trots op!

4.3 Onderwijsinspectie

Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt.

4.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2023-2024)

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingniveau)

Einduitstromers

Alle leerlingen in het laatste leerjaar zijn dit schooljaar uitgestroomd op het niveau zoals vastgesteld in hun Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).

Tussentijdse uitstromers

Bestemming tussentijdse uitstromers

Het Hoofddorp College werkt nauw samen met het Nova College, waaronder de opleidingstrajecten van My Talent. Leerlingen kunnen tussentijds uitstromen naar My Talent, waar zij de mogelijkheid hebben om een mbo niveau 1-diploma te behalen. In het afgelopen schooljaar zijn 7 leerlingen succesvol doorgestroomd naar het Nova College.

In de onderbouw richten we ons op terugstroom naar het regulier voortgezet onderwijs (vo). Dit sluit aan bij onze visie om leerlingen, waar mogelijk, weer deel te laten nemen aan het reguliere onderwijstraject. In dit schooljaar zijn 5 leerlingen uit de onderbouw succesvol teruggestroomd naar het regulier vo.

Daarnaast stroomden 13 leerlingen tussentijds door naar een opleiding op mbo niveau 2, en 3 leerlingen naar mbo niveau 3 of 4.

2. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

Jaar 3:

Jaar 4:

Wat zijn we trots op onze examenkandidaten! Van de 27 leerlingen die dit schooljaar eindexamen deden, hebben maar liefst 26 hun diploma behaald. Eén leerling kreeg een herkansingsmogelijkheid. Daarmee komt ons slagingspercentage op een mooie 96%!

Resultaten examens kernvakken per leerroute:

3. Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien!vo resultaten

Onderbouw:

Bovenbouw:

Resultaten Muiswerk

Op het Hoofddorp College streven we ernaar dat alle leerlingen het referentieniveau 1F voor rekenen en Nederlands behalen, met 2F als doel bij uitstroom voor vmbo en 3F voor havo. De recente toetsresultaten laten een stijgende lijn zien: steeds meer leerlingen behalen niveau 1F of hoger. Tegelijkertijd blijft het percentage dat dit niveau níet haalt nog te hoog. Ook bovenbouwleerlingen zitten gemiddeld onder het gewenste uitstroomniveau.

Onze vervolgstappen:

  • We zetten extra interventies in op het gebied van lezen binnen het vak Nederlands;
  • Voor rekenen richten we ons op extra ondersteuning bij de domeinen verbanden en verhoudingen;
  • In de examenklassen intensiveren we de didactische begeleiding, gericht op een goede voorbereiding op mbo-niveau 2, 3 en 4.

We blijven ons inzetten om alle leerlingen optimaal voor te bereiden op hun vervolgopleiding.

4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Uit het leerklimaatonderzoek van 2023-2024 blijkt dat leerlingen van het Hoofddorp College het schoolklimaat positiever ervaren dan bij de vorige meting. Ze voelen zich beter ondersteund door docenten en zijn tevredener over de sfeer, veiligheid en de naleving van regels.

Om het gevoel van veiligheid en verbondenheid verder te versterken, zetten we komend schooljaar in op de volgende punten:

  • Meer aandacht voor groepsvorming en heldere klassenafspraken, vooral tijdens de ‘Gouden weken’;
  • Evaluatie en mogelijke uitbreiding van beloningssystemen die goed werken;
  • Leerlingen actief betrekken bij het verbeteren van de sfeer en het leerklimaat.

We blijven bouwen aan een school waar iedereen zich welkom, veilig en gezien voelt.

5. Bestendiging einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Op het Hoofddorp College vinden we het belangrijk om leerlingen die de school verlaten, waar mogelijk te blijven volgen. De ervaringen en verhalen van oud-leerlingen geven ons waardevolle inzichten om ons onderwijs en onze aanpak voortdurend te verbeteren.

Uit gesprekken met oud-leerlingen blijkt dat uitval in het vervolgonderwijs soms te maken heeft met het ontbreken van voldoende schoolse vaardigheden, zoals plannen, organiseren en studievaardigheden. Daarom zetten we de komende jaren steviger in op het aanleren van deze vaardigheden binnen ons onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun vervolgopleiding en zelfstandiger kunnen functioneren in het mbo of op de havo.

Volgende pagina